måndag 6 januari 2014

Axis på Youtube

Jag är historiker med intresse för naturvetenskap och teknik, inte ekonom. När jag tittar på företag för att avgöra om de kan bli potentiella aktieköp sysslar jag inte med den sifferexercis som de flesta aktie- och finansbloggare tycks hålla på med. Jag är mer intresserad av vad företaget håller på med i en inte speciellt kvantifierad mening. (Hade jag tillhört samhällsvetenskaperna, som har sin forskningsmetodologiska dualism kvantitativ-kvalitativ, hade jag helt och hållet hamnat i den kvalitativa forskningens läger.)

När jag nu tittat lite närmare på Axis har jag dels tänkt i storskaliga termer. Jag tänker på att samhället tycks gå i panoptisk riktning. Men detta handlar inte bara om ett Övervakningssamhälle med versalt Ö, där den digitala registreringen och analysen utförs av NSA och FRA.

Nej, samhället handlar också om övervakning i den lite mer vardagliga och mindre politiskt infekterade skalan: villaägaren som vill ha en övervakningskamera uppsatt på garageinfarten; ICAaffären som har kameror uppsatta inne i butiken för att både hålla koll på snattare och mäta flödet av kunder till olika hyllor och hur detta påverkas av olika kampanjer; att kommersiella fastigheter i dag handlar mycket om att logga in- och utgående flöden av människor.

Beslutet att köpa Axis hade alltså ingenting att göra med siffror; jag har inte lusläst bokslut och årsredovisningar, det är inte så jag jobbar, det skulle inte intressera mig.

När jag så bekantat mig en del med Axis har jag bland annat stött på deras avtryck i sociala medier. Företaget är, till exempel, en ganska flitig användare av Youtube.

På företagets Youtubekanal ligger i dagsläget 475 videoklipp som beskriver företagets produkter. Här finns videoklipp som är mer av försäljningskaraktär, som den här beskrivningen av P12-kameran: Men det förekommer också en mängd mer nördiga klipp som riktar sig till installatörer. Har du någonsin funderat på hur du monterar din nyligen inköpta Axis M3007-kamera? Klicka in på instruktionsvideon: Hur drar man strömförsörjningskablarna till en T90A belysningsenhet? Kolla här:

Filmerna är på något vis lite sakliga i sin rättframma stil; de har en kanske lite väl cheesy musik i bakgrunden, men de visar på ett okomplicerat sätt vad Axis produkter går ut på.

Och det är nyttigt inte bara för folk i branschen, utan även för mig som står utanför med månadens besparingar att spendera på aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar