onsdag 17 februari 2016

Blickar mot Axfood

Den senaste tiden har Axfood dykt upp som alternativ för några av vårens placeringar av månadssparandet. Jag vill diversifiera, gärna i aktier med god utdelning. Tråkiga stabila utdelare, helt enkelt. I och för sig skulle jag kunna fortsätta att köpa till exempel Investor - en tråkig och stabil utdelare om något - men jag vill gärna ha lite fler aktieslag i portföljen än vad fallet är nu.

Livsmedelsbranschen känns ganska stabil; mat behöver vi alla. Det är en bransch vars produkter man begriper sig på. Tror jag.

Jag hade kunnat köpa ICA, men har valt att istället kika på Axfood. En del av ett storskaligt familjebolag som står utanför börsen. Vet inte om det gör någon skillnad, men ett familjeföretag med allt vad det innebär, trots storleken. Känns på något vis stabilt. Utdelningarna ser bra ut, även om den höga procenten just nu tycks bero på en extrautdelning våren 2016. Vi får väl se.

Och så ... Mia Brunell Livfors!

En av anledningarna till att jag började kika på Axfood var att Brunell Livfors - som jag har stort förtroende för från den tiden jag ägde aktier i och följde Kinnevik - kom in först i styrelsen och sedan som vd i Axel Johnsonkoncernen. Nyligen rapporterades det dessutom att Brunell Livfors är föreslagen som ordförande i Axfood.

Sen ett mer anekdotiskt eller kanske rent av etnografiskt argument. I vår familj har vi alltid handlat på ICA samt i kött-, fisk-, ostaffärer och liknande specialhandlare på saluhallar och torg. Sedan årsskiftet har jag ett nytt arbete som innebär att jag tillbringar flera dagar i veckan i en annan stad, där det slopat sig så att det ligger en Hemköpsaffär mellan arbetet och det rum jag hyr för mitt veckopendlande. Så jag handlar en del på Hemköp och tycker det verkar vara en bra affär.

Sammantaget tycker jag att en del talar för att Axfood blir nästa aktie att ta plats i familjens pensionssparsportfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar