fredag 12 februari 2016

Månadens besparing: februari

På jobbet har vi ibland jobbluncher på restaurang; man vill inte vara utan dem, mycket intressant avhandlas, även saker som inte är av enbart social karaktär utan direkta arbetsrelaterade grejer.

Ja, ni fattar. Man vill inte tacka nej till det här och sitta själv med lunchlådans medhavda restmat i personalpentryt när resten av gänget äter lunch på restaurang. Man missar för mycket.

Men ekonomin mår bättre av lunchlåda. Även om vi definitivt inte går på lunchrestaurang varje arbetsdag så blir det ändå en del i pengar räknat.

Men så upptäckte jag att stället vi äter på har dagens soppa som alternativ. 35 kronor kostar den, halva priset mot den ordinarie lunchen. Dessutom är soppan god.

Jag har börjat föra bok över de gånger jag tar soppan för 35 kronor istället för den vanliga lunchen för 70 kr. Mot slutet av månaden tänker jag summera antalet streck jag har på "Sopplistan". Antalet streck x 35 kronor sätter jag in på Avanza.

Hittills har jag tre streck. Mätt blev jag, soppan var god och jag har sparat in 105 kronor som kommer göra god nytta på Avanza.

En besparing som inte kändes som en uppoffring. Det känns bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar