söndag 20 mars 2016

Sluta slarva, Investor!

Jag gillar Investor.

Företaget är det näst största innehavet i portföljen och om inget oförutsett inträffar räknar jag med att relationen gäller tills döden skiljer oss åt. I år ökade Investor utdelningen från 9 till 10 kronor per aktie, man har en uttalad ambition att fortsätta höja utdelningarna, innehaven är stabila och det hela andas liksom kvalitet.

Förresten: varför är det inte mer bevakning av Investor i aktiebloggosfären? Obskyra kanadensiska fastighetsbolag och likaledes kanadensiska pizzanasare håller vi koll på och om HM hostar till rasslar det in blogginlägg, men om Investor finns det inte så mycket. Varför?

I varje fall. Investor är ett bra företag. Tycker jag.

Men så är det det här med detaljerna. Jag är måhända petig, kanske sitter det en oförlöst korrekturläsardjävul inom mig, förmodligen har jag inte kommit ut ur revisorsgarderoben, men faktum är: jag bryr mig om detaljer. Lägger märke till detaljer. Förvandlas till Stig Järrel när jag ser fel som tyder på onödigt slarv.

Visst, jag kastar sten i glashus. Jag skriver klantigt ofta, mycket ofta.

Men jag är inte en koncern i mångmiljardklassen. Och från en sådan kan man begära ett visst mått av frånvaro av slarv.

Och Investor har slarvat. När jag klickade runt lite på företagets webb möttes jag på den här sidan av detta typografiska haveri:

De felaktigt placerade bindestrecken på andra raden från början och tredje från slutet är hemska. De är typografiska klantigheter; jag skrattar åt sådant när de förekommer i text producerad av den lokala kvarterspizzerian eller liknande, men lider när jag ser det hos ett företag med en årlig omsättning på jag vet inte vad hur många miljarder kronor.

Man kan liksom se hur det har kommit till. "Äh, du, vi klipper ut lite text från årsredovisningen och lägger in i webbverktyget. Har du pdf-en tillgänglig? Visst, ctrl-c ctrl-v, klickety-klick och nu ligger den ute. Bra! Låt oss gå vidare med nästa arbetsuppgift."

Skärpning, Investor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar