fredag 20 maj 2016

Besparingar utan uppoffringar

Man får vad man betalar för.

Ibland stämmer ordstävet. Jag är definitivt en sucker för att betala extra för att få god kvalitet. Mitt pennskrin från Sonnenleder kostade en hel del - men blir snyggare för varje år som går, jag räknar med att det skall hålla lika länge som det pennskrin i läder som köptes omkring 1980 och användes genom mellanstadium, högstadium, gymnasium, universitetsstudier och yrkesliv för att först för några år sedan sönderfalla i oreparabla delar - liksom de pennor som ligger i det. Och så vidare.

Jag har inga problem med att betala för kvalitet.

Men ibland stämmer inte detta.

Med kläder kan man, om man har tur och/eller lägger en del tid på att leta, köpa hög kvalitet både vad gäller material, hantverk och design för en billig peng i second hand och vintagebutiker. Min garderob innehåller produkter från Harris Tweed, Burberry, Bates Hats med flera producenter som köpts för priser som skulle räknas som reapriser på HM. Hög kvalitet för lågt pris.

Men sedan finns det ett annat sätt att spara pengar. Det är att köpa billiga märken med samma funktionalitet som dyrare märken. Kanske finns det här ett spartips att utforska lite mer?

Helt enkelt: vilka produkter som man använder ganska mycket av kan ersättas av billighetsmärken för samma effekt/upplevelse? Hur sparar man pengar i vardagen utan att göra någon uppoffring?

Idén föddes när jag häromsistens stod i oljehyllan på ICA. Jag har tidigare provat olika olivoljor men aldrig prövat ICA Basic Extra Virgin olivolja. Köpte en flaska.

Efter att ha prövat den i matlagning en del kan jag tycka att den knappast går att skilja från de andra märkena vi alltid köpt. Till halva priset.

Samma sak kan sägas om ICA Basic maskindiskmedel i tablettform. Funkar lika bra som andra märken. Till halva priset.

Vissa produkter kan alltså ersättas av billigare alternativ utan att man märker någon direkt skillnad. Det ger mer pengar att sätta in på Avanzakontot. Eller köpa nästa lyxprodukt.

4 kommentarer:

  1. Intressant ämne! Själv är jag en varm anhängare av Axfoods lågprismärken Garant och Eldorado. Allt är inte toppen (Eldorados cornflakes smakar popcorn), men det gäller antagligen även dyra märken.

    Själv kör jag för övrigt med Eldorado rapsolja till det facila priset av 14.90 kr/liter. Men så gillar jag varken smak eller pris på olivolja.

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det intressant! Tack för tipset om Eldorados rapsolja - skall kollas upp. Gillar också Axfoods billighetsmärken. Tex deras frystorkade kaffepulver (jag vet, äckligt men jag dricker det när jag veckopendlar och bor inneboende några dagar i veckan, hemma dricker jag riktigt kaffe): lika äckligt som Nescafé mfl märken men till en tredjedel av (eller åtminstone halva) priset.

    Var inne på Lidl idag. Funderar på ytterligare bloggposter i genren, going native som pensionär ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också testat Eldorado snabbkaffe och inte märkt någon skillnad mot exempelvis Nescafe Gold. Tricket med pulverkaffe är att få till rätt dosering. Visst, det blir aldrig Blue mountain-klass, men jag är ingen finsmakare när det kommer till kaffe (heller). Det som stör mig med pulverkaffe är just priset.

      Radera
  3. Lidls snabbkaffe i en stor glasburk är ok. Coops Xtra blåvit är också billig men god.

    Det kan mycket väl vara samma olja/kaffe i olika förpackningar. I branschen kallas det för prisdifferentiering. Välavlönade människor vill inte identifiera sig som människor som tar lågprisprodukten. Då tar man hellre "ekologiska" valnötter istället för den förpackning som formligen skriker "JAG ÄR BILLIG!".

    Kontentan är att man kan ta mycket betalt av dom som inte är priskänsliga och ändå sälja till dom som är det. Det är inte alls säkert att det för den skull är värt att ha två separata produktionslinor.

    SvaraRadera