måndag 16 maj 2016

HM: nya och gamla butiker

En sak som jag undrat över när det gäller bevakningen av Hennes & Mauritz är den något kritiska ton som finns i påpekanden av den här typen:

"Försäljningen har fortsatt växa i HM men numera står befintliga butiker stilla. Hela ökningen i försäljning kommer istället från nya butiker och till kunder som köper via nätet." Citatet kommer från ett inlägg av Jacob Henriksson som även innehåller ett videoklipp där Henriksson pekar ut fenomenet som "ett problem". (Exemplen kan mångfaldigas.)

Men är det verkligen "ett problem" att försäljningen i befintliga butiker planar ut och att tillväxten kommer sig av att HM öppnar nya butiker?

Hur kan man se detta som "ett problem"? Kan man inte lika gärna se det som ett slags effektiviseringsmaximering?

I en viss stadsdel finns det ändå en begränsad andel människor som är potentiella köpare av HM-kläder. HM öppnar en butik där och når efter en viss tid ett slags mättnadsnivå: de har framgångsrikt nått ut till merparten av alla dessa potentiella HM-kunder och fått dessa att handla i butiken, varpå butikens försäljning planar ut (men fortsätter att tuffa på). Tillväxten kommer då från annat håll.

Hur skulle det kunna vara annorlunda? Om tillväxten i en befintlig butik skulle fortsätta att växa år efter år utan gräns så skulle ju till slut alla människor ha HM-kläder och enbart HM-kläder, en uppenbar orimlighet.

3 kommentarer:

  1. Helt sant! Jag funderar också på hur det kommer sig att analytikerna i stort sett varje kvartal förväntar sig mer av H&M trots att företaget självt är transparent med månadsvis försäljningsrapportering och ofta har väldigt tydliga och träffsäkra egna prognoser.

    Jag fattar inte hur det kan vara H&M:s problem att analytikerna inte lyssnar på dem utan nästan varje gång svävar iväg i egna drömsiffror för att sedan lämna sura och anklagande omdömen.

    SvaraRadera
  2. Det är väl två möjliga problem som leder till en fråga kring värderingen. För det första kostar det mer per kund och försäljningskrona om du ska ha både en fysisk och en digital kanal till samma köpare. Det insåg ju bankerna och började därför lägga ned sina bankkontor. Det i sin tur skapar ju dock en del problem med ett bra kundmöte (vilket bankerna fick erfara). Det andra är att om befintliga butiker inte växer eller till och med krymper, så måste tillväxten i nya butiker hela tiden öka för att den genomsnittliga tillväxten inte ska minska. HM har traditionellt prissatts som ett bolag med både hög tillväxt och utdelning med p/e-tal som ofta legat över 25. Det kan vara tufft att försvara framöver.

    Diskussionen om HM handlar i de flesta fall inte om bolaget utan om aktien. Hur mycket är den värd? Vi äger ju aktien men det hindrar inte att det är bra att se riskerna.

    SvaraRadera
  3. Jo, det är viktigt att diskutera riskerna, inte minst när det gäller bolag som utgör en stor andel av ens portfölj. För egen del oroar jag mig för vad handelshinder och globala konflikter skulle göra med de långa logistikkedjorna samt, vilket kanske är en större risk, att HM av någon anledning skulle förlora "it", "det där", förmågan att designa och tillverka billiga plagg som tilltalar många utan att uppfattas som Ullaredsprodukter.

    Sen kan jag väl tycka att kundmöte i fysisk butik är annorlunda när det gäller något så pass taktilt och materiellt som kläder, jämfört med bankkontor: man vill klämma och känna på kläderna, kanske till och med prova och kolla i provhyttens spegel innan beslut tas. Vissa människor verkar tycka att det är kul att browsa runt och botanisera i klädbutikerna, och att lägga mycket tid på detta; i varje fall är det min tolkning efter vissa etnografiska deltagande observationer av butiksbeteende.

    Man kanske måste ha en fysisk kanal? Var det inte det Boo.com upptäckte en gång i tiden? Men, visst, Zalando och Ellos kanske sveper banan med fysiska klädbutiker. Men jag tror inte på det scenariot.

    Och att försäljningen i befintliga butiker inte växer ser jag inte nödvändigtvis som något negativt utan det skulle lika gärna kunna vara något positivt. Om jag ser på människor runt omkring mig så är det en del av dem som är HM-människor men alla är inte sådana att de skulle ha på sig HM-kläder. Om en butik får en försäljning som planar ut borde det väl lika gärna kunna tolkas positivt: HM har i det fallet nått ut till alla potentiella HM-kunder i upptagningsområdet?

    SvaraRadera