söndag 18 september 2016

G4S och dansk källskatt

Jag har ett mycket litet innehav i G4S, en aktie som gått ganska bra den senaste tiden. Men hur blir det med utdelningen och utländsk källskatt? Framtida frihet har gjort en fin insats för att bringa klarhet i och sprida kunskap om hur man går tillväga för att få tillbaka dansk källskatt om man, som jag, sparar i kapitalförsäkring hos Avanza.

Jag har ingen lust att lägga en massa tid på att kommunicera med det danska skatteverket; inte heller lockar det mig att öppna ett konto hos Nordnet bara för att jag har några danska aktier. Kanske dags att avveckla detta innehav? Aktien har gått ganska bra på den korta tid jag haft den och jag kan hitta exponering mot säkerhetssektorn på annat håll.

För säkerhet är något jag tror på. Ungefär på samma sätt resonerade min fru och jag härom året när vi hade Axis under ett tag innan Canon lade sitt bud på företaget.

2 kommentarer:

  1. Eftersom är G4S är primärnoterat i UK borde det inte dras någon källskatt även på de dansknoterade aktierna - 8:e oktober landar utdelningen och då vet vi säkert

    SvaraRadera