torsdag 22 september 2016

Kläder: billigt och bra, del 2

Det är inte bara second hand-fynd som fyller min garderob med bra och billiga klädesplagg, det är även militärt överskott: närmare bestämt skjortan till m/60. Jag stiftade första gången bekantskap med denna fina tekoprodukt under militärtjänsten som kryptobiträde i Kustartilleriet under 1980-talet; förutom vardagsplagget m/59 fick vi ut en så kallad permisuniform där jag framför allt lade just skjortan och den smala virkade/stickade slipsen på minnet.

Långt senare har jag återknutit bekantskapen med sagda skjorta och har sedan flera år tiotalet sådana skjortor till vardags och fest. De har kostat en knapp femtiolapp styck och är riktigt bekväma och ganska snygga, passar lika bra på synthklubb som på jobbet.

Och det är inte bara jag som fattat tycke för plagget. Per Hagman använder det ibland i offentligheten (dock utan att applicera strykjärn i förväg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar