onsdag 21 juni 2017

Ett experiment med postorder

Jag vet, man kan inte experimentera med människor. Varje skede i historien är partikulärt, det står liksom för sig själv och låter sig inte radas upp i räta linjer, medan alla elektroner man experimenterar med är likadana och utbytbara instanser av en och samma naturföreteelse. Det är det som gör humaniora så mycket mer utmanande än naturvetenskap - det är inte rocket science, det är svårare.

Men ändå. Fundera lite över Ernst Malmstens företagsbildande under IT-bubblans dagar för nästan tjugo år sedan. Se det som ett experiment. Han startade åtminstone två företag inom postorder: Bokus och Boo.com (plus att han drev ett bokförlag som gav ut poesi som så sent som igår figurerade på den finkulturella piedestal som är Dagens dikt i P1, men det är en annan historia). Det ena företaget sålde böcker, det andra kläder; det ena gick det bra för och fortfarande lever i högönsklig välmåga, det andra gick åt skogen.

Säger detta oss något om HM idag? Jag tror det. Att handla kläder är mer taktilt än att handla böcker. Och då är jag ändå en rutinerad antikvariatsräv som älskar att lukta på och bläddra i böcker innan jag slår till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar