lördag 12 augusti 2017

Vindkraft

Eftersom jag har en liten plätt Eolus Vind i min diversifieringsarkipelag håller jag ibland koll på vindkraftsrelaterade saker. Till exempel gillar jag att filosofera över det teknologiskt sublima landskapet när vindkraftsanläggningar syns från tågfönstret. Nu senast dök det upp en nyhet om att amerikanska vindkraftsanläggningar växer i antal.

Visst, Eolus är svenskt och lär väl inte i första taget ta andelar i USA. Men lite intressant, ändå, är nyheten som en indikation på sektorns tillväxt.

[via Mark Z. Jacobson.]

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag äger inte Eolus vind men jag har börjat följa bolaget lite. Eulos har ett dotterbolag som sköter investeringar på den nordamerikanska marknaden och de har 2-3 projekt igång där redan varav det senaste är i Californien.

    USA är näst Kina världens största marknad för vindkraftverk och hade det inte vart för Trumps protektionistiska stil och hans retorik kring miljövänliga alternativ, så hade nog kursen stått högre i Eolus nu tror jag.

    Jag tittar på olika branscher för att avgöra vilken jag vill hoppa in i nu och onekligen så tycker jag att Eolus ser mycket attraktiv ut just nu. Det är möjligt att jag tar en lite större position framöver direkt faktiskt om kursen fortsätter harva på den här nivån.

    I och med försäljningar av parker så är det inte heller otroligt att det kan komma en större extrautdelning framöver heller verkar det som, även om det kan vara en bit bort nu. Ordinarie direktavkastningen på över 8% lockar ju också så jag tycker aktien ser rätt attraktiv ut nu



    SvaraRadera
  2. Tack för uppgifter om Eolus verksamhet, via dotterbolag, i USA; den kände jag inte till, intressant!

    Ja, direktavkastningen tillhör ju de tilltalande delarna av Eolus, desto mer så om det skulle komma en extrautdelning ovanpå.

    Härförleden såg jag en intervju med vd Per Witalisson, som jag tyckte verkade vara trovärdig.

    SvaraRadera