tisdag 5 juli 2016

Aktiebloggosfären

Utdelningsseglaren påpekar att aktiebloggosfären växer och påbörjar en serie inlägg som länkar till bra inlägg.

Det är ett gott initiativ. Antalet aktie-, spar- och ekonomibloggar växer och växer. Själv försöker jag hålla koll genom att då och då klicka mig igenom blogrollarna på de bloggar jag följer. Dessutom kollar jag ibland på Ekonomi-bloggar.com, en bra sajt som aggregerar inlägg från en ganska stor mängd ekonomibloggar, i nuläget 175 bloggar. Sajten har ett betygssystem men personligen tycker jag att jag får ut mest av att botanisera bortom favoritlistans usual suspects, som jag redan känner till och följer. (Västkustinvesteraren har förresten nyligen lanserat ett alternativ i form av Aktiefeed.)

Bara som ett exempel: idag hittade jag Divgro via Ekonomi-bloggar.com; hamnar i såväl min blogroll som i min RSS-läsare

Apropå RSS-läsare; jag använder NetNewsWire (Mac och iOS).

Aktie- och ekonomibloggosfären är ett bra komplement till SvD Näringsliv och de andra professionella medierna jag följer. Jag uppskattar även det interaktiva elementet bland bloggarna, att man kommenterar på andra bloggar, länkar till andra bloggar. Dessutom finns det något med att skriva för sig själv. På något vis är investeringsbesluten och företagsresearchen mer lärorik när de resulterar i ett eller annat blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar