fredag 8 juli 2016

Beröringsskräck i ekonomibloggosfären

Finns det ett slags beröringsskräck i aktiebloggosfären?

Jag tycker nog det. Det finns mängder med inlägg som dissekerar ett företags ekonomi utifrån sifferdata. Men hur många bloggar finns det som bevakar den verksamhet som företagen faktiskt sysslar med?

Det är som om aktiebloggosfären - och nu generaliserar jag grovt, det finns undantag - behandlar företagen de investerar i som något slags svarta lådor, som om verksamheten i företagen befann sig i en annan värld. Det är ett slags företagsidealism, det enda som betyder något är att intressera sig för företagens siffror, inte för deras konkreta verksamhet; Platon istället för Aristoteles.

Ta HM som exempel. Hur ofta läser man inte kloka, insiktsfulla och väl genomarbetade inlägg som behandlar siffror? Där känns det som om aktiebloggosfärens samlade skribentkårs distribuerade intelligens med gemensamma krafter tuggar sig igenom delårsrapporter, årsrapporter, kvartalsrapporter och annan statistik; man har god koll på skuldsättning, försäljning, lönsamhet, vinstmarginal, ROA, P/E och femtioelva andra nyckeltal. Men hur ofta stöter man på en bloggare som försöker bevaka det som HM faktiskt sysslar med, dess kläder? Någon som diskuterar nya kollektioner utifrån ett modeperspektiv, som följer vilka designers och modeskapare som HM anställer eller samarbetar med, vilka fotografer som tar bilderna till nästa kollektion? Det kanske finns någon sådan blogg, men jag har då i varje fall inte hittat den (upplys mig gärna i så fall; förmodligen finns det en massa sådana bloggar, men de länkas aldrig in i aktiebloggosfärens sifferfyllda ekokammare). Ett mer humanistiskt perspektiv på HM, om man så vill.

Jag skulle helt enkelt vilja läsa nördiga bloggare som bevakar tryckluftsborrsteknikens senaste landvinningar på Atlas Copco, den senaste cementteknikens betydelse för Skanskas närmaste framtid eller Airbus och Boeings senaste flygplansmodeller och vad detta kan innebära för SAS. Och det behöver inte enbart handla om teknik i en snäv mening. Här på Lönehelg har vi ett sociotekniskt systemperspektiv på teknik; någon samhällsvetare som på ett nördigt sätt bevakade till exempel politiska processer med betydelse för elkraftssektorn eller någon humanist som diskuterade kulturella perspektiv på matvanor i relation till företag i livsmedelssektorn hade varit lika välkomna tillägg till ekonomibloggosfären som de som tittar på skruvar och muttrar - varje steg bort från det ensidiga fokuset på företagsekonomiska siffror uppskattas. Undantag finns - Applebevakningen handlar ju inte bara om siffror utan även om datorer och mjukvara - men överlag tycker jag att aktie- och ekonomibloggosfären underpresterar när det gäller att bevaka vad företagen faktiskt sysslar med.

2 kommentarer:

  1. I grunden vill jag ha avkastning på mina pengar, då spelar det egentligen ingen roll vad de sysslar med, de som jag investerar i. I stort sett så ligger landet.

    Jag är totalt ointresserad av mode. Uppenbarligen gör de på HM rätt saker, och har så gjort i många, många år. Det är det man har företagsledningen och VD till, att driva verksamheten. De är får bra betalt för att förränta mina pengar, och även för en liten investerad peng slavar de även för mig.

    Inte känner väl jag någon skillnad på det ena bruna sockervattnet eller det andra bruna sockervattnet. Men jag vet att Coca-Cola är ett oerhört välskött företag. Vad vet väl jag om dryckesindustrin?

    Att tro att om man besitter dylika kunskaper, inom drycker och mode, att man därmed kan på ett uthålligt och framgångsrikt sätt förutspå vilka produkter som kunderna kommer att efterfråga samt vilka företag det är som kommer att tillfredsställa denna efterfråga på ett för investerarna framgångsrikt och lönsamt sätt. Ja den som tror det får gärna försöka.
    Det jag känner till att dessa personer inte är lyckade dom investerare.

    Däremot finns det många som tro sig förstå en produkt eller kanske ett företag och ibland till och med en marknad och därmed med mycket säkra uttalande berätta för kreti och pleti vad som kommer att hända och hur de ska agera. Det visar sig oftast vara sådana som själv tjänar på att sälja olika typer av papper, tex bankfolk eller liknande, eller personer som lider av kraftig hybris.

    SvaraRadera
  2. Mer intressant och betydelsefullt för HM tycker jag är hur deras online-satsning går. Mode är som vädret, det kanske regnar under bikinikampanjen vilket är dåligt för HM, men det kan gå bättre till hösten. Inget att stirra sig blind på.

    Men visst behöver man ha koll på att bolagets produkter hänger med och faller marknaden i smaken. Annars kan ett bolag se billigt ut bara för att det faktiskt är på väg att bli nästa Facit, Kodak eller Nokia.

    SvaraRadera