fredag 15 juli 2016

Lars Wilderäng i Kanada, Avanzas statistik och utdelningssparande

Lars Wilderäng har Northwest Healthcare Properties och en del andra, icke specificerade, kanadensiska REIT-er i portföljen. Hade varit intressant att veta vilka. Kom igen, herr Wilderäng, #visaportföljen! (För övrigt ett uppskattat återvändande till aktiebloggande hos Wilderängs blogg, som ju den senaste tiden inte handlat så mycket om aktiemarknaden som tidigare.) Dessutom kommenterar han ökningen hos högutdelarna, som han ser som sammanhängande med lågräntepolitiken. Denna lär ha ett slut: "Förr eller senare spricker förstås obligationsbubblan, dvs nollräntepolitiken når vägs ände och marknadsräntorna skjuter iväg. Då rasar förstås högutdelarna ändå." Intressant och något att tänka på när man köper aktier de närmaste åren.

*

Ibland går jag in på mitt Avanzakonto för att kolla olika saker. Idag skulle jag vilka utdelningar som flutit in på kontot sedan årsskiftet. Döm om min förvåning när det visade sig vara omöjligt att få fram detta! Jag tycker det är rätt så märkligt att den uppgiften inte går att få fram utan man måste, utan förklaring om varför, vänta ett helt dygn innan det syns. Så brukar det inte vara på Avanza. Varför är det så nu?

*

"Målet med min portfölj är inte totalvärdet utan jag vill att utdelningarna ska öka över tiden" skriver Daniel Dikström i en reflektion över hur han utdelningssparar och jag kan bara hålla med. Totalvärdets bidrag till värdeökningen blir intressant först när man säljer av det hela, och det är - hoppas jag - flera år in i framtiden. Olika tidsskalor, helt enkelt: istället för att titta på det dagligen fluktuerande totalvärdet på Avanzakontot så tittar jag på hur utdelningarna rullar in. Men det är, som Stefan Thelenius skriver, svårt att koppla bort beteendet med att gå in och kolla portföljvärdet ofta. Tycker i varje fall jag.

5 kommentarer:

  1. Hur menar du med utdelningen på Avanza? Du går in på Kontoöversikt, väljer fliken "Transaktioner", transaktionstyp: Utdelningar och i datumkolumnerna längst till vänster väljer du 2016-01-01 till dagens datum. Vad saknas?

    SvaraRadera
  2. Jomenprecis, det är så jag gjort en mängd gånger tidigare, men då funkade det inte utan man möttes av meddelandet att funktionen skulle återkomma om ett dygn. Kontohistoriken var helt enkelt tillfälligtvis borta, vilket jag tyckte var lite märkligt.

    SvaraRadera
  3. Varför är utdelningar bättre än värdeökning tycker du?

    B. Båggel

    SvaraRadera
  4. Bra fråga!

    Har inget bra svar, inte mer än att ett företag som år efter år går så bra att man kan dela ut pengar till ägarna är ett gott tecken på ett välskött företag. Har i och för sig inget emot värdeökning heller, idealet är väl både och. Men värdeökning känns mer som något beroende på kontexten, på aktiemarknadens nycker, medan utdelning är något som avgörs inne i företagen, och därmed mer påtagligt kopplat till företagens verksamhet.

    Hur tänker du i de här frågorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng men jag tycker att totalavkastning är det som räknas i slutändan. Jag tror också att utdelningsaktier kan vara övervärderade just nu. I en fas där man bygger sin portfölj känns det onödigt med utdelningar. Möjligen har de ett syfte när man ska leva på avkastningen senare.

      B. Båggel

      Radera